مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

در این وبلاگ کلیه خدمات اینترنتی ارائه می گردد.

آشنایی با سازهای سنتی به زبان ساده.

چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ


لازم نیست شما یک نوازنده، خواننده یا تنظیم کننده موسیقی سنتی باشید تا احساس کنید موظف به دانستن تئوری در مورد آن هستید! به نظر ما به عنوان شنوندگان موسیقی سنتی و حتی ایرانی ها خوب است با موسیقی کشورمان و برخی از نظریه های آن آشنا شویم.

این موضوع نه تنها به شما کمک می کند تا با اطمینان و آگاهی وارد بحث های موسیقی شوید، بلکه ذهن شما را به ویژگی ها و قطعات کوچکی که ممکن است بارها در روز بشنوید باز می کند. علاوه بر این، اگر شما یک نوازنده یا خواننده مبتدی یا نسبتاً جدید هستید، دانستن سازها و زوایای موسیقی سنتی در سبک سنتی به شما کمک می کند تا سبک موسیقی را بیشتر بشناسید و چیزهای جدیدی خلق کنید که روزی همه را شگفت زده کند!

یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ هنر ما این است که شخصی به نام علی اکبرخان فرهانی در زمانی که هنر سنتی ایران جدی گرفته نمی شد، هفت ساز و پنج آهنگ با قطعات مختلف ساخت که جمع آوری و تنظیم شد. آنها را ،

امروزه موسیقی سنتی ایرانی به عنوان یک ساز موسیقی شناخته می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، این موسیقی دارای سازها و آهنگ های مختلف و همچنین گوشه هایی است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد. موسیقی سنتی ایرانی همانطور که از نامش پیداست موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است که سال هاست مورد استقبال مردم قرار گرفته است.  دانلود بهترین آهنگ ها . می توان گفت موسیقی سنتی ایران بر موسیقی اصیل کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان تأثیر گذاشته است.

سپس به مفهوم دستگاه در موسیقی ایرانی می پردازیم.

دستگاه ها در موسیقی ایرانی

حتما نام موسیقی سنتی، موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی دستگاهی را شنیده اید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که دستگاه در موسیقی سنتی به چه معناست؟ آیا موضوع بسیار پیچیده ای است یا می توانید به زبان ساده در مورد آن اطلاعات کسب کنید؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

در واقع اگر بخواهیم یک ساز را به زبان ساده بازنمایی کنیم، باید بگوییم که سازها در موسیقی سنتی قطعات را تشکیل می دهند که هر کدام ملودی متفاوتی دارند. این دستگاه ها دارای گوشه هایی نیز هستند که با چیدمان متفاوتی قرار گرفته اند. فقط برای اینکه ذهن شما را مشغول کند، لازم به ذکر است که بسیاری از قطعات موسیقی کوتاهی هستند که از یک ساز ایرانی می شنوید. مجموعه این زوایا در کنار هم اساس خلق محصول است. اکنون وقت آن است که با انواع تجهیزاتی که برای شما توضیح خواهیم داد آشنا شوید. با موزیک باران همراه باشید.

انواع سازهای سنتی را تجربه کنید

دستگاه نمک

با توجه به اینکه بخش بزرگی از قطعات موسیقی ایرانی مانند تصنیف، کوارتت و ... بر اساس این دستگاه اجرا می شد، می توان گفت که این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاه های موسیقی ایرانی به شمار می رود. حتی آهنگ های بسیاری از موسیقی نواحی ایران با ملودی هایی معادل شور اجرا شده است.

Nöfn horna Shur täkisins eru: کاریشما، نغمه، حزین، زیرکش سلمک، سلمک، ابوعطای بزور گوشه، مجلس افروز، دوبیتی، رضوی، شهناز، مثنوی، بیاتکرد، زرباسول و شهر آشوب.

درباره ایگوآ درباره سگ و شور ماسینی درباره: آواز ابو آتا، بیات توریک، افشاری، دشتی ما بیات کرد.

نمونه قطعه موسیقی در ساز شور: قطعه یاد ایام - آهنگساز: داریوش پیرنیاکان - خواننده: محمدرضا شجریان

دستگاه سه گانه

این دستگاه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی دانست چرا که نسبت به سایر دستگاه‌ها نسب قدیمی‌تری دارد. این وسیله که در همه کشورهای مسلمان وجود دارد، برای نشان دادن احساس غم و اندوه در نمایشنامه بسیار مناسب است.

اسامی اجزای سیستم سه طبقه عبارتند از: صحقا، زنگ شثار، جگنای، کاریسما، شاه ختایی، مثنوی، زابل، نفیر، مشی، موی، باغی نگر، زاغف، نغمه و حزن.

آهنگ سه گاه: روح الله خالقی در کتاب تفسیر موسیقی می نویسد که آهنگ سه گاه بسیار حزن انگیز و حزن انگیز است و آهنگ غمگین سه گاه را «یاد رنج و درد نیاکان» می داند. از مردم ایران . از نظر آوازی نیز موسیقی افشاری به صورت دوره ای با این تیم ارتباط تنگاتنگی دارد. اما در ردیف این دو مستقل از هم هستند و افشاری از ویژگی های ماشین شاور است.

نمونه یک قطعه موسیقی در سیستم سه گاه: قطعه: رسوای زمانه - آهنگساز: همایون خرم - آهنگساز: علیرضا قربانی

تقاطع یعنی

این برنامه به طور ویژه برای بیدار شدن از خواب در صبح طراحی شده است. اگر همیشه از دوستداران موسیقی فولکلور هستید، پیشنهاد می کنیم وقتی صبح با خستگی و کوفتگی از خواب بیدار می شوید، آهنگی از چهارگاه را گوش دهید تا انرژی خود را افزایش دهید.

اسامی گوشه های دستگاه چهار گوش عبارتند از: عوض، پیشزنگله، نغمه، کریمه، مویه، زنگ شتر، زابل، بت نگار، فرود، حصار، مخالف، حاجی حسنی، موگلوب، نغمه، حزین، هادی، پهلوی، راجس، منصور. ، متن و حاشیه لزگی، رنگ شهر آشوب.

نغمه های چهار: شعارهای چهار معمولاً سرزنده و پرانرژی هستند و برای سبک حماسی مناسب در نظر گرفته می شوند. در مقایسه با سازهای شور و سهگه که فواصل آنها نرم و متعادل است و حرکاتشان مانند غزل عاشقانه است.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در سامانه چهارگاه: قطعه معروف کسایی «سلام» اجرا شده در آلبوم صبحگاهی علیزاده، یک نمونه زیبا و معروف از یک قطعه موسیقی ایرانی در سامانه چهارگاه است که احتمالاً بسیاری از شما آن را شنیده اید یا حداقل در مورد این قطعه بشنوید، ریتم آن در ذهن او حفظ شده است.

سلاح همایون

اسلحه هامایون یکی از غم انگیزترین اسلحه هاست حتی غم انگیزتر از دشتی! همانطور که از نام ساز پیداست، حس سلطنت و افتخار در آهنگ وجود دارد. همچنین آهنگ‌ها و ملودی‌های زیادی در این ساز در نقاط مختلف ایران اجرا می‌شود که حتی نمونه‌ای از این ساز را می‌توان موسیقی زورکن‌های دانست.

نام گوشه های دستگاه همایون چکاوک، بیداد، نداود، اشک، باوی، ابولچاب، راوندی، موره، لیلی و مجنون، طرز، نوروز عرب، نفیر، فاران، زابل، بیات عجم، آرال، دناسری و شوش است. توری، معن، سوری، مواریان، بختیاری، مراو، درنواز، جامدران، نیریس، اسفین نامه.

آهنگ های دستگاه همایون: آهنگ شوشتری و آواز بیات اصفهان نیز در این منظومه است. روح الله خالقی ترانه همایون را اینگونه توصیف کرد: زیبا، زیبا و آرام، در عین حال کارآمد و زیبا، زیبا و زیبا.

نمونه موسیقی از دستگاه همایون: آهنگ: هاوایی گریها (همایون-شوستری) - آهنگساز: محمدجواد ضرابیان - خواننده: همایون شهزاریان

دستگاه اسپوتنیک

برخلاف دستگاه هومیون، این دستگاه آهنگ های دلنشین و شادتری دارد و سرشار از شور زندگی است. آهنگ های موجود در دستگاه شما مطمئنا احساس خوبی به شما می دهد و شما را شاداب می کند. بنابراین، اگر می خواهید آهنگ هایی گوش دهید که در هنگام غم و اندوه شما را شاد می کنند، آهنگ های دستگاه ماهار را گوش دهید.

نام های گوشه دستگاه ماهور درآمد، باز، معرفی، ننه، ننه، مجلس افروز، دخلی، خسروانی، خاوران، ترابانی، نیشابورک، طوسی، مرادخانی، فیلی، حصار ماهور، گیرافکند، نیریز، شکسته، عراق می باشد. ، هجین، کاریشمه، جانگوله، راک هندی، صخره کشمیر، صخره عبدالله، صخره کاریزما، صخره یاقوت کبود، مساوی، ساکینما.

Voices of Mahor Device: دستگاه ماهور حس «شجاعت، شادی و امید» دارد. ترانه ماهور به عنوان "محترم" توصیف می شود و خواننده می تواند با انتخاب قافیه مناسب به آن "تأثیر" بگذارد. با این حال، داریوش صافوت، پایور فرامار می گوید که در گوشه و کنار ماهور حالت ناامیدی و حتی اندوه وجود دارد.

نمونه موسیقی ماهور: قطعه: مرغ سحر - آهنگساز: مرتضی نداود - هنرمند: محمدرضا شجریان

دستگاه جدید

اگر بخواهیم این دستگاه را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم که دستگاه نوا نه خیلی شاد است و نه خیلی غمگین. از نظر کوک، این سادانا شبیه به شور سادانا است، اما چرخش ملودیک در آن با شورا سادانا تفاوت اساسی دارد. این دستگاه به صورت عرفانی و بسیار عمیق توصیف شده است.

اسامی نوا سیستم ایر: آمادها، کاریشما، گردانیه، بیات راجه، اشک، محیر، حزین، زنگوله، نهفت، گوش، آشیران، نیشابورک، ایراک، مجلسی، خجسته، حسینی، بسلیک، رهوی، آواز مشی. ناکوس، نیریز.

آهنگ نوا وادیا: داریوش طلایی بر اساس تحقیقات خود بیان می کند که نوا وادیا را می توان از نظر روش شناختی در دسته دشتی گیتا قرار داد. اگرچه گرد و غبار معمولاً دردناک تر است، اما دستگاه نوا حس متفاوتی نسبت به سایر دستگاه ها دارد. این سادانا حالت آرامش و آسایش دارد و ماورایی به حساب می آید.

نمونه ای از یک قطعه موسیقی در دستگاه نوا: آهنگ: چرا رفت؟ - آهنگساز: تهموس پورناظری - خواننده: همایون شجریان

دستگاه قفسه سینه راست

سریع ترین ساز پنجگا یکی از سازهای دور ریخته شده ایرانی است که متاسفانه آهنگ های زیادی برای آن ساخته نشد. سریع ترین دستگاه پنجگا شبیه به دستگاه ماهور است که از نظر عبارت، پایان و توقف و یادداشت شاهد تفاوت اساسی با ماهور دارد.

سنایین کوسورویین دا که تهدید داما نا پنجگاه سونه: عوض، شتر بل کو بل، زنگوله، نغمه، خسروانی، روح افزا، پروانه، پنجگاه، اشک، نیریز، زابل، بیات عجم، بحر نور، قرچه، مزقا، منس، عراق، محیر. ، آشور آوند، اصفهانک، حصین، شوشتریگرد، نوروز عربی، نوروز صباح، نوروز خارا، نفیر، فرنگ، ابوالچپ، راوندی، لیلی و مجنون، تاز، ماواره النهار، راک عبدالله، صخره هندی ساگیر، نیریس کبیر.

  • web kadeh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی