مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

در این وبلاگ کلیه خدمات اینترنتی ارائه می گردد.

کارتریج چیست؟

پنجشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۹:۲۴ ق.ظ

پوسیدگی چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه در خانه چاپگر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، باید با برخی از مهم ترین ویژگی های این دستگاه آشنا شوید. یکی از مهمترین قسمت های چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با وضعیت و نوع آن دارد. اگر نمی دانید این قسمت قابل مصرف و جداشدنی چاپگر شما چه کار می کند، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه کار آنها می پردازیم و کارتریج های پرینترهای لیزری و جوهرافشان را معرفی می کنیم.

کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از چند نفر بپرسید که کارتریج به چه معناست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده ای که وظیفه چاپ اسناد در چاپگر را بر عهده دارد توصیف می کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.

کارتریج چاپگر

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه ای شکلی است که حاوی جوهر یا مواد دیگر است و برای استفاده به طرق مختلف طراحی شده است. ظرف مورد استفاده در این دستگاه چاپ نیز دارای این مفهوم است و مواد مورد استفاده برای انجام عملکرد چاپ را ذخیره می کند. البته این ویژگی های مخصوص چاپگرهای مختلف را دارد که در قسمت های بعدی به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بسته به نوع چاپگر، مقدار مشخصی جوهر یا تونر در کارتریج چاپگر ذخیره می شود. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان به ترتیب دارای عملکرد خاصی هستند که در ادامه به معرفی این عملکردها و مزایای آنها می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگرهای جوهرافشان با انتشار جوهر فرآیند چاپ را سرعت می بخشند، در حالی که چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای قرار دادن اطلاعات در صفحه استفاده می کنند.

کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست ابتدا توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ روی سطح آن پخش می شود و فایل مورد نیاز را با کیفیت خوب روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگرهای جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا پیگمنت تهیه می شود، به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان است.

کارتریج چاپگر جوهر افشان در واقع یک مخزن ذخیره جوهر است که در این نوع چاپگرها استفاده می شود. این مدل از یک سر و چند نازل تشکیل شده است که روی سر قرار دارند و روی سند جوهر می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان از رنگ یا پیگمنت تشکیل شده است. بر این اساس کارتریج های جوهر نیز به دو دسته «رنگ» و «رنگدانه» طبقه بندی می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر از رنگدانه تشکیل شده است.

رنگ: جوهرهای ذخیره شده حاوی محلول های رنگی هستند.

بر اساس نحوه پخش جوهر در سراسر سند، آنها بیشتر به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

گرمایش: در این نوع یک المنت حرارتی در داخل کارتریج وجود دارد که با گرم شدن باعث پاشیدن جوهر روی سند می شود.

پیزوالکتریک: این مدل از یک کریستال پیزوالکتریک در نازل برای کنترل جریان جوهر روی کاغذ استفاده می کند.

اجزای کارتریج چاپ جوهر افشان

این چاپگر جوهرافشان دو بخش اصلی دارد:

یک سپاه

هم

مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج جوهر افشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به ارائه مزایای این قطعه می رسد. مزایای اصلی آن عبارتند از:

آنها کاملاً ارزان هستند و یک گزینه اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهر چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به گرما ندارد.

اسناد چاپ شده توسط آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

همزمان با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها نیز با تغییرات عمده ای مواجه شده است. یکی از این پیشرفت های عظیم که تاثیر زیادی بر فرآیندهای چاپ سازمان ها داشته است، ورود پرینترهای لیزری به بازار است. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شدند و توانستند با امکانات و عملکرد بسیار خوب توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. پرینترهای لیزری موجود در بازار، نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و به ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی مجهز هستند.
 

 

تونر چیست؟

مخزنی که مواد مورد نیاز برای چاپ را در دستگاه های لیزری در خود نگه می دارد، کارتریج نیز نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به نوع لیزری یا تونر معروف است، ماده متفاوتی را درون خود ذخیره می کند. مواد ذخیره شده در داخل تونر نامیده می شود که ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر از طریق بخشی به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر تونر موجود در این نوع ارزان است، بنابراین پس از چاپ با ارزش خوبی به کاغذ می چسبد.


اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این قطعه در پرینترهای لیزری آورده شده است:

طبل

تونر

دکتر بلیدز

آهن ربا

واحد فر

فوم غلتک

آهن (تمیز)

طبل پرده

منطقه انتقال

جعبه تونر زباله

تراشه الکترونیکی

مزایای کارتریج تونر

در مقاله زیر به معرفی برخی از مهم ترین مزیت های کارتریج های چاپ لیزری می پردازیم که آنها را به بیشترین تقاضا در بازار تبدیل کرده است.

سرعت کلیک بسیار بالا

در دسترس بودن شارژ

فرآیند چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

البته به یاد داشته باشید که پرینترهای لیزری و پرینترهای لیزری معمولاً گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند. به همین دلیل این دستگاه ها برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به حجم چاپ روزانه بالایی دارند بهترین انتخاب هستند.


کارتریج استارت چیست؟

مشابه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کمتر از شارژ کامل است و تونر کمتری در مخزن خود دارد. معمولاً هنگام خرید چاپگر یک استارتر تهیه می شود و همانطور که از نام آن پیداست برای راه اندازی چاپگر توسط سازنده داخل چاپگر قرار داده می شود و از آنجایی که مخزن تونر کاملاً شارژ نشده است، چاپ آن ظرفیت کم است، اما می تواند انجام شود. . باید شارژ شود. قابلیت شارژ مجدد و افزودن تونر را دارد و می توان چندین بار شارژ و استفاده کرد. بنابراین، یک چاپگر با یک کارتریج اولیه اصلی بخرید و بعد از تمام شدن تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج استارت را از دستگاه چاپ خارج می کنند و قیمت چاپگر را اندکی کمتر می دانند. اگر پرینتر بدون آن بخرید باید کارتریج طرح دار یا اصل را با قیمت بالاتر بخرید و در این صورت قیمت چاپگر بالاتر خواهد بود.


چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهرافشان در رنگ های آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند در صورت نیاز آنها را خریداری کنند. اما آنچه در این زمینه اهمیت دارد نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت زیاد این اثر مهم همیشه نکات زیادی را در مورد نگهداری آنها ارائه کرده است.

برای مثال، ممکن است بارها این پیام را مشاهده کرده باشید که جوهر چاپگر شما تمام شده است. این پیام به شما می گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه ما این است که اگر پرینتر خطا و مشکلات دستگاه زیادی دارد به سراغ تعویض کارتریج بروید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر کمرنگ شده باشد، شارژ جوهر و آپدیت فریمور دستگاه برای به دست آوردن آنچه نیاز دارید کافی است. در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.



نحوه نگهداری از کارتریج های چاپ

کارتریج ها منبع اصلی تامین جوهر برای چاپگرها هستند، وجود هر گونه مشکل و آسیب می تواند روند کار چاپگر را مختل کند. بنابراین باید تا حد امکان از آن محافظت کرد. در واقع، اگر جوهر بدون درمان تمام شود، به سرعت خشک شده و غیر قابل برگشت می شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در زیر برخی از بهترین روش های موجود برای محافظت از آنها را ارائه می دهیم.

راه اول:

اگر با چاپگر جوهر افشان کار می کنید، باید بدانید که این جوهر است که چاپ را انجام می دهد. بنابراین همیشه جوهر را در قسمت داخلی سر و سوراخ بگذارید. اگر از دستگاه استفاده نکنید، این جوهر خشک می شود و سوراخ های کارتریج را مسدود می کند. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلاتی؛ همیشه آن را با جوهر پر کنید.

روش دیگر:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود هوای داخل منبسط شود و نشت کند. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید بدانید که به دلیل نحوه کار چاپگر، مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین برای افزایش کیفیت چاپ توصیه می شود با قرار دادن هد روی دستمال مرطوب ماهی یک بار یا هر 100 صفحه چاپ شده، باقیمانده جوهر را از بین ببرید.

روش سوم:

هنگام قرار دادن کارتریج در چاپگر باید کاملاً تمرکز کنید. زیرا نباید به سوزن های داخل چاپگر و تراشه طلای روی آن آسیب برساند. هر گونه برخورد و آسیب باعث قطع شدن مدارها و قطع شدن اتصال بین چاپگر و کارتریج می شود.

 

نکاتی که برای خرید کارتریج چاپگر نیاز دارید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار موجود است. اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در اینجا ما یک راهنمای کامل در مورد این موضوع داریم:

نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید

بسته به نوع چاپگر (لیزر یا جوهر) آنها کارتریج های مخصوص به خود را دارند و باید تجهیزات مناسب را انتخاب کنید. از طرفی نباید تفاوتی بین انواع پرینترها وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید یک چاپگر، یک کتابچه راهنمای دستورالعمل حاوی اطلاعات مربوط به کارتریج های سازگار با دستگاه شما به شما داده می شود. حتی اگر این راهنما را ندارید، نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده می تواند اطلاعات بیشتری در مورد آن به شما بدهد.



به رنگ چاپ دقت کنید

دومین موردی که هنگام خرید کارتریج باید به آن توجه کرد رنگ آن است. با چاپگرهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار ساده است، زیرا چاپگرها فقط از یک نوع ظرف پشتیبانی می کنند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به انواع سازگار با برنامه هدایت کند: پوستر شما.

این مشکل در پرینترهای لیزری کمی دشوارتر است. زیرا عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، چه رنگی قصد چاپ صفحات را دارید، پس از آن مهم است که شماره مربوط به کارت را پیدا کنید. به عنوان مثال چاپگرهای HP، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.



به کیفیت توجه کنید

امروزه کارتریج های موجود در بازار به سه دسته با کیفیت، اصلی، طرح اصلی و معمولی تقسیم می شوند. خوب همانطور که حدس می زنید نوع اصلی آن توسط سازندگان اصلی تولید می شود، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت نزدیک به اصل هستند اما سازنده متفاوتی دارند. بنابراین قیمت آنها پایین است. همین قیمت پایین و نزدیک بودن به نوع اصلی نیز عاملی است که باعث می شود افراد ترجیح دهند طرح تیپ اصلی را خریداری کنند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج طرح اصلی با شرکت های معتبر و معتبر تماس بگیرید تا به چاپگر خود آسیبی نرسد.



به نشانه ها توجه کنید

امروزه چاپگرهای سامسونگ، کانن و اچ پی از معروف ترین برندهای فعال در این صنعت هستند که هر کدام کارتریج های مخصوص به خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه اصلی این برندها از نظر کیفیت بسیار بهتر است و موثرتر نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، توصیه می شود کارتریج های برند HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی اوقات این ناهماهنگی پاسخگوی نیاز کاربران نبود.



مراقب چاپگر خود باشید

در برخی از شرکت ها، چاپگر یکی از مهم ترین تجهیزات اداری است که چندین بار در روز از آن استفاده می شود. بنابراین، قطعات آن را دست کم نگیرید و هنگام تعویض آن، بهترین محصولات را انتخاب کنید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی بهتری خواهد داشت.

اگر برای خرید، تعویض یا حتی شارژ مجدد کارتریج به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.



اخرین حرف

در مطالب این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج های جوهر افشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر یک ارائه می شود. اگر به راهنمایی بیشتر در این زمینه نیاز دارید، لطفاً مقالات مرتبط را ببینید یا با تیم ما تماس بگیرید. برای خرید کارتریج پرینتر و مشاهده قیمت می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.
 

رفرنس مقاله: https://avafarhang.com/cartridge-meaning/

  • web kadeh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی