مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

مرکز اینترنت

اینترنت سنتر

در این وبلاگ کلیه خدمات اینترنتی ارائه می گردد.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

شنبه, ۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۰۹:۳۵ ق.ظ

 هر بدن بالغ به 6 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. اگر این را در شب مخلوط کنید، قطعا نتایج خوبی خواهید گرفت. وقتی بدن به اندازه کافی استراحت کند، به درستی عمل می کند. اما برخی افراد شب ها خوب نمی خوابند. این مشکل به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله، ما در مورد عواملی که می توانند بر خواب خوب شما تأثیر بگذارند صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که نمی توانید راحت بخوابید. پس مطالب سایت خبری پارت نیوز را دنبال کنید و از روش هایی که گفتیم استفاده کنید.

چه عواملی می تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد؟

بر اساس آمار به دست آمده و تحقیقات به دست آمده در مورد کیفیت خواب افراد مشخص شد که چه عواملی در این زمینه موثر هستند. از جمله عوامل موثر بر خواب خوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قبل از خواب کتاب بخوانید

یکی از بهترین و مهم ترین عواملی که بر خواب خوب تأثیر می گذارد، مطالعه قبل از خواب است. مطالعه قبل از خواب ذهن شما را آرام می کند. در نتیجه از افکار و تخیلاتی که خواب آرام را بر هم می زند اجتناب می کنید. خواب خوب شبانه توصیه می شود. در تاریکی مطلق باشید و از یک تخت خوب استفاده کنید.

برای خواب خود برنامه ریزی کنید و برای آن وقت بگذارید

چگونه باید در یک زمان خاص به محل کار خود مراجعه کنید و برای رسیدن به موقع برنامه ریزی کنید. پس برای خواب خود نیز برنامه ریزی کنید. به طوری که تمام کارها را در ساعت مشخصی انجام دهید و در ساعتی که برای خواب تعیین کرده اید بخوابید. با ادامه این روند برای مدتی می توانید به راحتی بخوابید. جالب است بدانید که خواب منظم دو هورمون را تنظیم می کند که مسئول متعادل کردن ریتم روزانه هستند. ملاتونین و سروتونین نام این دو هورمون اصلی هستند.

یک رژیم غذایی سالم را در نظر بگیرید.

آشپزی و رژیم غذایی سالم منجر به سلامت انسان در همه زمینه ها می شود. بنابراین، یکی دیگر از عواملی که به خواب خوب کمک می کند، می توان گفت رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و حبوبات است. علاوه بر این سعی کنید مصرف فست فود، نمک، گوشت فرآوری شده به ویژه سوسیس و کالباس، کنسرو، غذاهای پرکالری و ... را کاهش دهید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانید تمام مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. پس خوب و با کیفیت بخوابید. یکی از غذاهایی که باعث خواب آلودگی می شود، بوقلمون است. دلیل آن این است که بوقلمون سرشار از تریپتوفان است.

دمای اتاق را خنک نگه دارید

دمای هوا تاثیر زیادی بر خواب دارد. بنابراین سعی کنید همیشه دما را در مقابل سرما متعادل نگه دارید. تحقیقات در مورد این موضوع نشان می دهد که وقتی فرد در محیط سرد قرار می گیرد; او خواب آلود است بنابراین اگر می خواهید راحت بخوابید به دمای محیط خواب توجه کنید و سعی کنید آن را خنک نگه دارید.

قبل از خواب یوگا انجام دهید

اگر با یوگا آشنایی دارید؛ تمام حرکات آن کشیده شده است و می دانید که به راحتی کمک زیادی می کند. بر این اساس می توان گفت یوگا یکی از عوامل موثر بر خواب خوب است که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مشکل خواب دارید، توصیه می کنیم چند روز قبل از رفتن به رختخواب یوگا انجام دهید. خواهید دید که چقدر موثر است. یکی دیگر از فواید یوگا تسکین دردهای بدن است.

سعی کنید قبل از خواب مدیتیشن کنید

محققان مدیتیشن را به عنوان نوعی درمان می شناسند. بنابراین، افراد مبتلا به مشکلات خواب ممکن است به تاخیر افتادن به خواب، بیدار شدن، کم خوابی، دیدن کابوس های زیاد و غیره را داشته باشند. او مدیتیشن قبل از خواب را توصیه می کند. در مدیتیشن، ذهن آرام می شود، روی نفس تمرکز می کند و آن را به صورت ریتمیک انجام می دهد. بنابراین اکسیژن بیشتری به ریه ها و در نهایت بدن می رسد. اکسیژن بیشتر کل بدن را آرام می کند و باعث می شود فرد راحت تر بخوابد.

قبل از خواب شیر گرم بنوشید

در گذشته های دور به افرادی که به سختی به خواب می رفتند توصیه می شد شیر گرم یا نوشیدنی های مفیدی را که می توان قبل از رفتن به رختخواب به صورت گرم میل کرد بنوشند که این نیز یک راه موثر و راحت است. به عنوان مثال، شیر گرم با تریپتوفان باعث خواب آلودگی شما می شود. اگر متوجه شده اید، حتی کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، پس از نوشیدن شیر مادر به سرعت به خواب می روند.

این مشکل می تواند ثابت کند که خوردن شیر گرم قبل از خواب یکی از مواردی است که خواب خوب را تحت تاثیر قرار می دهد. برای نتیجه بهتر می توانید حتی یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. البته بدانید که برای آب شدن عسل، شیر را در آتش می ریزید. زیرا حل شدن عسل در شیر یا آب داغ آن را سمی می کند.

از نوشیدن کافئین قبل از خواب خودداری کنید

کافئین باعث خواب آلودگی می شود و شما را آرام می کند. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که نباید قبل از رفتن به رختخواب کافئین مصرف کنید. زیرا بر کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارد. اگر می بینید خیلی ها بعد از بیدار شدن قهوه می نوشند. کافئین موجود در قهوه باعث می شود فرد در طول روز احساس بهتری داشته باشد. نوشیدنی های کافئین دار عبارتند از قهوه، چای، نسکافه و به طور کلی هر چیزی که حاوی قهوه باشد.

الکترونیک را خاموش کنید

جالب اینجاست که خاموش کردن وسایل الکترونیکی می تواند یکی دیگر از عوامل موثر بر خواب خوب باشد. این دستگاه ها، حتی زمانی که استفاده نمی شوند. تابش ساطع می کنند. این پرتوها بر بدن به خصوص ذهن انسان تأثیر می گذارد و شایع ترین عارضه آنها کاهش کیفیت خواب است. با این حال، اگر می خواهید یک خواب خوب شبانه را تجربه کنید. در اتاقی بدون وسایل الکترونیکی بخوابید یا اگر آنها را دارید یک ساعت قبل از خواب آنها را خاموش کنید.

از پرده های ضخیم برای اتاق خواب خود استفاده کنید

نور یک اتاق می تواند الهام بخش زیادی باشد و به شما احساس زنده بودن بدهد. اما وقتی می خواهید بخوابید، کاملا برعکس است. یعنی هر چه نور اتاق بیشتر باشد دیرتر می خوابید. بعد از مدتی از خواب بیدار می شوید و به طور کلی خوب نمی خوابید. توصیه می کنیم از پرده های ضخیم در اتاق استفاده کنید تا نور کافی در طول روز و آرامش کافی در هنگام خواب وجود داشته باشد.

آیا خواب با کیفیت عوارض جانبی دارد؟

همانطور که گفتیم بدن برای بازیابی به 6-8 ساعت خواب نیاز دارد. البته این زمان برای بزرگسالان است و برای سنین مختلف متفاوت خواهد بود. در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، کم خوابی یا بی کیفیتی باعث بروز مشکلات زیادی می شود که توضیح هر یک از آنها در این مقاله نمی گنجد. در نتیجه برای آشنایی فقط به این چالش ها اشاره کوتاهی می کنیم. این شامل:

پوست را چروک می کند و باعث پیری زودرس می شود.

از جذب غذا در بدن جلوگیری می کند.

باعث افسردگی می شود.

سردرد را تشدید می کند.

با هورمون های سروتونین و ملاتونین تداخل دارد.

باعث تپش قلب می شود.

قدرت تصمیم گیری را کاهش خواهد داد.

خشم و بدخلقی ایجاد می کند.

اختلالات خوردن مشکل ساز است.

این باعث مشکلات گوارشی می شود.

توانایی یادگیری را از بین می برد یا کاهش می دهد.

  • web kadeh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی